Iran

Relatie tussen Israël en Iran

Handleiding leerkracht

Inleiding

Beschrijf kort wat het thema is en wat er in de tekst aan de orde komt.

Doelstellingen

  • De kinderen kennen de geschiedenis van Iran in grote lijnen. De begrippen Sjah en de naam Khomeini en Ahmenidjad.
  • De kinderen kunnen de relatie tussen Iran en Israel en Amerika beschrijven.
  • De kinderen weten wat Hezbollah met Iran en Israel te maken heeft.

Doelgroep

Deze tekst is geschikt voor kinderen uit groep 7 en 8.

Vakken en Kerndoelen

Oriëntatie op mens en wereld
Geschiedenis:
Tijd van televisie en computer
52     De leerlingen wat leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer. De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.
53     De leerlingen wat leren over belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.

Les-idee

Inleiding:

Inleiding(5 min)
Mifsi is een jongen van jullie leeftijd. Hij heeft een vader, een moeder en twee zusjes. Zijn 2 opa’s en zijn oma wonen ook bij hen in huis. En ook de zus van zijn moeder. Hij woont in Iran, een land hier ver vandaan. Ook is hij een moslim. Uit school gaat hij vaak naar de markt, want daar is altijd iets te beleven.

Joya leeft in Israël. Ze is twaalf jaar. Ze is geen Jood zoals je misschien zou denken, maar haar overgrootoma is in Israel gaan wonen toen dat land werd opgericht. Ze houdt van tekenen.

Dirk woont in Nederland. Hij heeft een vader en een zusje. Hij is 11 jaar en zit graag achter de computer.

Integreren (5 min)
Wat denk je? Is het leven van Mifsi heel anders dan ons leven?

Inventariseren(5 min)
Hoe denken de kinderen over deze verschillende kinderen? Weten we eigenlijk al genoeg over het land waar ze in leven?

Wat zouden we eigenlijk nog meer moeten weten over deze landen

Kern:

Lezen(10 min)
We lezen de tekst voor onszelf. Woorden die je niet begrijpt, omcirkel je. Als je een stukje tekst niet begrijpt, zet je er een streep onder. Als je hiermee klaar bent. kleur je de regels die volgens jou echt belangrijk zijn.

Samenwerken(5 min)
Stel je buurman vragen over de tekst.

Afsluiting:

Verhaal schrijven (10 min)

Afsluiting (5 min)
Wat hebben we geleerd? Wat moeten we eigenlijk nog weten?