Jordanië

De relatie tussen Israël en Jordanië

Handleiding leerkracht

Inleiding

Het thema van deze les is de relatie tussen Israël en Jordanië. Hoe gaan deze landen met elkaar om? Zijn ze vreedzaam? Gedragen ze zich vijandelijk? Allemaal vragen die bij je opkomen als je denkt aan de relatie tussen beide landen. Door het lezen van de tekst zullen we te weten komen waar Jordanië ligt en we krijgen wat algemene informatie over het land.Als laatste zal beschreven worden hoe Jordanië en Israël met elkaar omgaan/ gingen.

Doelstellingen

De leerlingen weten na het lezen van deze tekst waar Jordanië ligt en kunnen enkele buurlanden opnoemen. De leerlingen krijgen zicht op de relatie tussen de twee landen, en kunnen aan de hand hiervan een conclusie trekken over de situatie.

Doelgroep

De tekst is het meest geschikt voor de hogere bovenbouwklassen; groep 7/8

Vakken en Kerndoelen

Oriëntatie op mens en wereld

Aardrijkskunde
Domein C: topografie en kaartbeeld
50     Inzicht in de mentol-map van Europa en de Wereld
Oriëntatie op mens en wereld
51     De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.

Les-idee

Intro: ~ 10 min
De lkr; Je bent een rijk zakenman, baas van een fabriek hier in Nederland. De handel loopt goed en je hebt plannen in je hoofd om een tweede fabriek neer te zetten. In Nederland heb je al een fabriek en je wil het eens proberen in een ander land. En ja… je keus kwam bij Jordanië! 

Nu aan de klas de vraag?
Kunnen jullie mij helpen om wat meer te weten te komen over dat land? Want ja… waar ligt het land? Hoe ziet het land eruit? (Hoofdstad- grond- president) En wat ook heel belangrijk is, wat ik ook echt moet weten: is het land veilig? Hoe stond het vroeger tegenover het buurland Israël? En hoe staat het er nu voor?

Laat kinderen meedenken (bordplan/werkwijze)

Kern: ~30 min
Opdracht: maak in tweetallen min. A4tje waarop jullie laten zien of het land Jordanië geschikt is voor het tweede bedrijf. Je maakt evenredig gebruik van tekst en plaatjes.

Wat moet er verplicht in?

  • Waar ligt Jordanië?
  • Buurlanden? Hoeveel?
  • Hoe ziet het land eruit? (steppe, woestijn, rivieren, meren enz.)
  • Is het land veilig om te bewonen?(aanslagen enz.)
  • Hoe stond het land tegenover Israel?
  • En hoe staat het er nu tegenover?
  • Conclusie: geschikt/ ongeschikt

Je kunt er als lkr voor kiezen om de tekst te laten schrijven of typen.

Afsluiting: ~5 min.
De leerlingen geven op hun A4tje een conclusie van hun onderzoek. Is het land geschikt, veilig genoeg? Of is het ongeschikt, te veel spanning?

Als laatste gaan we kijken naar de resultaten: hoeveel procent zegt ‘geschikt’ en hoeveel zegt ‘ongeschikt’.

Materialen om te gebruiken

  • Schoolbibliotheek boeken (documentatie)
  • Bijlage: Foto’s die aansluiten bij de tekst
  • Papier,schaar, lijm, pen enz.

Verdieping/meer informatie

  • Tijdschiften: Israël Today, ZemZem

Tip:

  • geef ook de overige lessen over de buurlanden van Israel. Door vergelijkingen te maken tussen de landen, komen bepaalde zaken duidelijker naar voren.